نمایندگی تعمیر ایکس باکس

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

کپی خور کردن پلی استیشن 4‌ چگونه انجام می‌شود؟

اگر پلی استیشن 4 داشته باشید احتمالا با معضل هزینه‌های زیاد خرید بازی غریبه نیستید. بسیاری از ما گیمر‌ها برای تجربه‌ی بازی‌های مورد علاقه‌مان در کنسول قدرتمند سونی هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شویم. یکی از راه‌های دور زدن این هزینه‌ها کپی خور کردن PS4 یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، جیلبریک کردن موفق ترین کنسول نسل کنونی است.

آموزش تعویض هارد PlayStation 4

در این مطلب تصمیم گرفتیم به موضوع هک یا کپی خور کردن پلی استیشن 4 بپردازیم و شما را با چگونگی انجام آن آشنا کنیم. اما پیش از آن باید چند مورد بسیار مهم را در نظر داشته باشید. این که آیا واقعا می‌خواهید دستگاهتان را جیلبریک کنید؟ هک کردن پلی استیشن 4 چه مزیت‌هایی دارد؟ آیا سونی شما را بن می‌کند؟ در این مطلب به همه‌ی این سوالات جواب می‌دهیم. با ما همراه باشید.

چه چیزهایی باید در مورد جیلبریک کردن پلی استیشن 4 بدانید

آیا جیلبریک کردن PS4 غیر قانونی و غیر اخلاقی است؟

نظرات متفاوتی راجع به این سوال مطرح می‌شود و از طرفی نمی‌توان پاسخ دقیقی به آن داد. از طرفی سونی با هزینه‌های بسیار زیاد دستگاهی ارائه داده تا کاربران با آن سرگرم شوند و در عوض از آن‌ها خواسته که به قوانین وضع شده احترام بگذارند. اما آیا تنها این دلیل برای غیر اخلاقی دانستن جیلبریک کردن PS4 کافیست؟

بیایید از زاویه‌ای دیگر به موضوع نگاه کنیم. شما برای خرید یک کنسول هزینه می‌کنید. این دستگاه با توجه به سخت افزار و امکاناتی که دارد قیمت گذاری می‌شود و بدون شک شما چند درصد بیشتر از قیمت تمام شده‌ تولید هر دستگاه به سونی پول می‌دهید. بعد از خریداری کردن دستگاه حق مالکیت پلی استیشن 4 به طور تمام و کمال در اختیار شماست و از طرفی می‌خواهید از همه‌ی امکانات آن بهره‌مند شوید.

پلی استیشن 4 تنها یک کنسول ساده برای بازی نیست. این دستگاه به شدت قدرتمند است و می‌توان همانند یک کامپیوتر باشد. مثلا در این دستگاه امولاتور پلی استیشن 2 تعبیه شده اما به دلایلی نامشخص اجازه‌ استفاده از آن به کاربران داده نمی‌شود و تنها با جیلبریک کردن دستگاه می‌توان از این ویژگی استفاده کرد. از طرفی غیر قانونی دانستن جیلبریک کردن PS4 آنچنان دقیق نیست.

هک کردن پلی استیشن 4 غیر قانونی نیست

بسیاری از برنامه نویسان و متخصصان امنیت به صورت روزانه زمان زیادی را به هک کردن و یافتن نقاط ضعف کرنل مورد استفاده در سیستم عامل پلی استیشن 4 اختصاص می‌دهند. علاوه بر این بسیاری از توسعه دهندگان مستقل برای تست بازی‌های تولید شده‌ خود مجبورند از دستگاه ماد شده استفاده کنند. مثلا اگر یک جوان علاقمند به تولید بازی‌های مستقل بخواهد برای پلی استیشن 4 بازی تولید کند دو راه پیش رو دارد. یا این که بعد از متقبل شدن هزینه‌های زیاد یکی از توسعه دهندگان رسمی بازی برای پلی استیشن شود و یا این که بعد از ماد کردن دستگاه بازی‌های خود را تست کند.

بنابراین می‌توان گفت جیلبریک کردن دستگاهی که خریداری کردید (چه یک گوشی و چه کنسول) غیر قانونی نیست. اما اگر بخواهیم راجع به غیر اخلاقی بودن آن صحبت کنیم، باید این موضوع را در نظر بگیریم که هدف از هک کردن پلی استیشن 4‌ چیست؟ انجام رایگان بازی‌ها و عدم پرداخت هزینه‌ی بازی به توسعه دهندگان یا استفاده از امکاناتی که سونی به هر دلیل آن را از کاربرانش سلب کرده است؟

به نظر می‌رسد غیر اخلاقی بودن مورد اول مبرهن باشد، هرچند بسیاری از افراد بر این عقیده‌اند که می‌توان یک بازی را ابتدا تجربه کرد و سپس در صورت رضایت برای خرید آن هزینه‌ها را متقبل شد. اما برای هدف دوم نمی‌توان ایرادی گرفت. پلی استیشن 4 توانایی این را دارد که دستگاهی باشد تا افراد با استفاده از آن دانش برنامه نویسی خود را ارتقاء دهند، از آن به عنوان یک کامپیوتر قدرتمند استفاده کنند و حتی بازی‌های قدیمی پلی استیشن 2 و پلی استیشن 1 را در آن تجربه کنند. بنابراین شاید استفاده از واژه‌ی غیر اخلاقی برای جیلبریک PS4 کمی زیاده‌روی باشد.

این مطلب را از دست ندهید   آسیب پلی استیشن به تلویزیون

جیلبریک کردن PS4 چه مزایا و ضرر‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

استفاده از پلی استیشن 4 امکانات زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اجرای بازی‌ها بدون پرداخت هزینه
  • امکان نصب برنامه‌های شخص ثالث
  • امکان نصب سیستم عامل لینوکس و برخورداری از امکانات فوق العاده‌ آن
  • امکان توسعه‌ بازی و نرم افزار‌های خاص برای پلی استیشن 4
  • امکان برخورداری از ترینر‌ها، چیت کد‌ها و بسیاری از ماد‌های کامپیوتر در بازی‌های نصب شده روی پلی استیشن 4
  • امکان اجرای بازی‌های پلی استیشن 2 و پلی استیشن 1 و حتی سگا جنسیس در پلی استیشن 4
  • اضافه شدن برنامه فایل منیجر برای مدیریت فایل‌های سیستمی دستگاه
  • نصب شدن فروشگاه Homebrew که اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلفی را ارائه می‌دهد
  • امکان اضافه کردن چیت کد‌های اختصاصی از طریق کامپیوتر به بازی‌های پلی استیشن 4
  • امکان تنظیم سرعت فن و دمای دستگاه
  • امکان نصب استیم روی پلی استیشن 4 و اجرای بازی‌های ویندوز 10 از طریق Proton
  • امکان استریم با کیفیت از طریق اپلیکیشن‌هایی مانند Kodi

اما علاوه بر همه‌ی مزایای اشاره شده، پلی استیشن پس از جیلبریک دچار مشکلاتی هم خواهد شد. مشکلات یاد شده به حدی هستند که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در کنار کنسول هک شده‌شان یک کنسول جیلبریک نشده هم داشته باشند. یکی از معضلات اساسی کنسول‌های جیلبریک شده این است که باید از فیرمورهای قدیمی‌تر برای آن‌ها استفاده کنید.

در حال حاضر آخرین جیلبریک کامل عرضه شده مربوط به فیرمور نسخه‌ی 5.05 است. در حین نگارش این مطلب آخرین نسخه از سیستم عامل ارائه شده برای پلی استیشن 4 نسخه‌ی 6.72 است. دلیل وقوع مشکل برای فیرمور‌های قدیمی این است که بسیاری از بازی‌های جدید امکان اجرا شدن در نسخه‌ی 5.05 را نخواهند داشت. مثلا بازی‌های جدیدی همانند اسپایدرمن و Days Gone را نمی‌توانید روی دستگاه کپی خور یا هک شده تجربه کنید.

از طرفی با این که امکان تجربه‌ی آنلاین بازی‌ها در پلی استیشن هک شده وجود دارد اما به اندازه‌ی تجربه‌ی آنلاین بازی‌ها در نسخه‌ی اصلی پلی استیشن نخواهد بود. اتصال به اینترنت به صورت مستقیم ممکن است باعث شود جیلبریک انجام شده از دستگاه حذف شود و قادر به تجربه‌ی بازی‌ها نباشید. علاوه بر همه‌ی این‌ها بعد از خاموش کردن دستگاه جیلبریک شده، باید هربار پس از روشن کردن پلی استیشن 4 برنامه‌ی مربوط به اعمال هک را اجرا کنید.

همچنین دستگاه هرگز نمی‌تواند به PSN متصل شود و بسیاری از امکانات نظیر کنترل دستگاه از طریق گوشی از بین خواهد رفت. البته راه حل‌هایی برای این مشکل توسط توسعه دهندگان مستقل ارائه شده که اجرایشان کمی زمان بر است.

آیا پس از جیلبریک کردن ممکن است سونی دستگاه را بن کند؟

از آنجایی که دستگاه جیلبریک شده نمی‌تواند به PSN متصل شود هیچ راهی وجود ندارد که سونی بتواند تشخیص دهد شما دستگاهتان را جیلبریک کرده‌اید. از طرفی بعد از روشن و خاموش کردن دستگاه و اتصال به اینترنت، دستگاه دیگر جیلبریک شده نیست و پس از اتصال با PSN باز هم تشخیص این که دستگاهتان هک شده یا نه امکان پذیر نخواهد بود.

بنابراین باید گفت اگر به درستی اکسپلویت یا هک دستگاه انجام شود احتمال بن شدن تقریبا نزدیک به صفر است. البته راه حل‌هایی برای هک پلی استیشن وجود دارد که می‌تواند منجر به بن شدن دائم دستگاه شود. به همین دلیل بهتر است روند هک کردن دستگاه‌ها را تنها از منابع معتبر دریافت کنید و اگر امکانش را دارید، دستگاه را به افراد متخصص بسپارید.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه راه اندازی مجدد ایکس باکس وان

جیلبریک یا کپی خور کردن PS4 چگونه انجام می‌شود؟

پیش از هرچیز باید ابتدا متوجه شویم که منظور از جیلبریک کردن پلی استیشن 4 چیست؟

پلی استیشن 4 جیلبریک شده تنها برای اجرای بازی‌های کپی یا پایرت شده به کار نمی‌رود. در واقع تنها در صورتی می‌توان گفت که یک پلی استیشن 4 هک شده که رشته‌ مربوط به کرنل سیستم عامل توسط هکرها انتشار داده شود. یکی از وبسایت‌های مرجع برای اطلاع رسانی راجع به وضعیت هک شدن فیرمور‌های مختلف پلی استیشن 4 SCE.party است.

فیرمور PS4 به هیچ عنوان دانگرید نمی‌شود

اگر به این وبسایت سر بزنید در لیست سمت راست می‌توانید آخرین اطلاعات مربوط به اکسپلویت شدن فیرمور‌های مختلف پلی استیشن 4 را ببینید. بنابراین طبق مطالب درج شده در این لیست آخرین اکسپلویت عمومی و رسمی برای پلی استیشن 4 مربوط به فیرمور 5.05‌ است. در این لیست اطلاعاتی راجع به اکسپلویت WebKit فیرمور 6.20 هم قابل مشاهده است. این نسخه از فیرمور سونی هنوز به طور کامل اکسپلویت نشده و هکر‌ها تنها موفق شده‌اند با استفاده از نقاط ضعف موجود در WebKit سیستم عامل سونی، برخی امکانات اضافه را در اختیار کاربران قرار دهند.

بسیاری از افراد مدعی هستند که می‌توانند پلی استیشن 4 با فیرمور نسخه‌ 6.20 را جیلبریک کنند. منظور این دسته از افراد تنها اکسپلویت WebKit است که دسترسی به همه‌ی مزیت‌های یک پلی استیشن 4 هک شده را در اختیارتان قرار نمی‌دهد. بنابراین اگر دستگاهتان از فیرمور 5.05 یا قدیمی‌تر استفاده می‌کند، می‌توانید دستگاه را جیلبریک کنید.

اگر فیرمور جدید‌تری در اختیار دارید نمی‌توانید دستگاهتان را جیلبریک کنید و باید منتظر عرضه‌ اکسپلویت رسمی و عمومی هکر‌ها باشید. حدود ۴ الی ۵ ماه است که یکی از متخصصان امنیت در توییتر اعلام کرده که با یافتن یک نقطه ضعف مشترک در فیرمور‌های 5.50 تا 6.50 توانسته این فیرمور‌های پلی استیشن 4 را هم جیلبریک کند. این موضوع کاملا حقیقت دارد اما هکر‌ها هنوز به صورت عمومی روش دقیق و کامل هک شدن این دستگاه‌ها را اعلام نکرده‌اند. از طرفی نمی‌توان گفت که چه زمانی این کار را خواهند کرد. به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم که اگر دستگاهتان از فیرمور 5.50 الی 6.50 استفاده می‌کند آن را آپدیت نکنید؛ چرا که عرضه‌ی هک این نسخه از فیرمور‌ها ممکن است همین فردا یا حتی یک سال دیگر اتفاق بیفتد.

آموزش جیلبریک پلی استیشن 4 با فیرمور‌های 5.05 و پایین‌تر

پیش از هرچیز اگر احساس می‌کنید تخصصی در این زمینه ندارید به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید. در صورت بروز مشکل برای دستگاه ویجیاتو هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

برای شروع ابتدا مطمئن شوید که نسخه‌ فیرمور دستگاهتان 5.05 یا پایین‌تر است. در صورتی که از فیرمور‌های جدیدتر استفاده می‌کنید امکان جیلبریک را نخواهید داشت (البته یک روش تایید نشده برای کپی خور کردن پلی استیشن 4 با نسخه‌ی 6.20 یعنی همان وب کیت اکسپلویت هم وجود دارد). لازم است توجه داشته باشید که امکان دانگرید فیرمور پلی استیشن 4 به هیچ عنوان وجود ندارد. برای هک کردن پلی استیشن با فیرمور 5.05 و پایین‌تر از روش زیر استفاده کنید:

روش زیر از کانال یوتوب Modded Warfare گرفته شده است.

اگر دستگاهتان قبلا هک شده و به عنوان مثال از فیرمور 4.55 استفاده می‌کنید، ابتدا وارد مرورگر شوید و پس از انتخاب نسخه‌ فیرمور هک شده گزینه‌ Enable Updates را بزنید. البته ممکن است بسیاری از دستگاه‌ها این گزینه را غیر فعال نکرده باشند اما برای اطمینان بد نیست مجددا این کار را تکرار کنید. اگر دستگاهتان تا به حال هک نشده این مرحله را نادیده بگیرید.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه رفع مشکل ریستارت تصادفی ایکس باکس وان

حالا به Settings رفته و از بخش Network گزینه‌ Connect to the Internet را غیر فعال کنید. توجه داشته باشید که این کار از اهمیت زیادی برخوردار است.

همچنین بهتر است از Settings به System بروید و پس از ورود به بخش Automatic Downloads گزینه‌ی System Software Update Files را غیر فعال کنید.

پس از انجام این کار اگر فیرمور نصب شده روی دستگاهتان نسخه‌ای پایین‌تر از 5.05 بود ابتدا باید آن را به آخرین فیرمور به روزرسانی کنید در غیر این صورت به مرحله پاراگرافی که با * آغاز می‌شود بروید. در ابتدا باید از کامپیوتر یا لپتاپ کمک بگیرید و نسخه‌ی 5.05 پلی استیش 4 را دانلود نمایید. برای این کار به این وبسایت رفته و پس از پیدا کردن فیرمور مد نظر خود (در این جا 5.05) روی گزینه‌ی Download کلیک کنید. البته برای دسترسی به لینک دانلود ابتدا باید در وبسایت عضو شوید. همچنین می‌توانید برای دانلود فیرمور 5.05 از این لینک استفاده کنید. در تصویر بالا از لینک دوم استفاده شده است.

پس از دانلود روی فایل کلیک راست کنید و Rename را بزنید. نام فایل را به PS4UPDATE.PUP تغییر دهید (دقت کنید پسوند فایل PUP است). حالا یک فلش حداقل یک گیگابایتی را به کامپیوتر متصل کنید. مطمئن شوید که فرمت فلش دیسک شما در حالت exFat یا Fat32 باشد. حالا وارد فلش دیسک شوید و یک فولدر تحت عنوان PS4 در آن ایجاد کنید. وارد فولدر PS4 شوید و یک فولدر جدید با نام UPDATE بسازید. فایل دانلود شده را در فولدر UPDATE کپی کنید. دقت کنید که نام فولدر‌ها حتما باید با حروف بزرگ نوشته شود.

فلش دیسک را به پلی استیشن 4 متصل کنید. حالا به مسیر Settings > System Update Software بروید. باید تصویری شبیه به عکس بالا را مشاهده کنید. مطمئن شوید 5.05 نمایش داده می‌شود. در صورت دیدن نسخه‌ای بالاتر کار را متوقف کنید و فیرمور را مجددا دانلود نمایید.

بعد از اطمینان از نسخه‌ی فیرمور گزینه‌ی Next و سپس Update را بزنید تا فیرمور 5.05 نصب شود. در حین نصب ممکن است دستگاه چند بار ریبوت شود.

* پس از کسب اطمینان از نصب بودن سیستم عامل نسخه‌ی 5.05 مجددا به Settings و Network رفته ولی این بار گزینه‌ی Connect to the Internet را فعال کنید. سپس باید DNS را به صورت دستی وارد کنید. برای این کار ابتدا Set Up Internet Connection را انتخاب کنید و یکی از گزینه‌های LAN یا WIFI را برگزینید. حالا در صفحه‌ی IP Address گزینه‌ی Automatic را بزنید. در صفحه‌ی DHCP Hostname گزینه‌ی Do not Specify را انتخاب کنید اما در صفحه‌ی DNS گزینه‌ی Manual را بزنید.

طبق تصویر بالا Primary DNS و Secondary DNS را مشخص کنید (به ترتیب 108.61.128.158 و 165.227.83.145). Next و سپس Automatic و در نهایت Do Not Use Proxy را انتخاب کنید.

حالا اگر از طریق Settings گزینه‌ی اول یعنی User’s Guide/Helpful Info و سپس User’s Guide را بزنید با تصویری مشابه عکس بالا مواجه خواهید شد. بعد از این کار می‌توانید وارد 5.05 شوید و در نهایت HEN 2.0 را فعال کنید.

دقت داشته باشید که امکانات ارائه شده در این بخش بسیار متنوع و زیادند و برای نصب بازی‌های جدید و کپی خور شده ابتدا باید مطمئن شوید که بازی ها روی فیرمور 5.05 نصب می‌شوند و سپس دیتاهای مربوط به آن‌ها را روی پلی استیشن 4 نصب کنید. نحوه‌ نصب بازی‌ها را در این مطلب ارائه نمی‌دهیم اما با فعال کردن HEN 2.0 می‌توانید نسبت به اجرای بازی‌های پایرت شده اقدام کنید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =